Offer (tidligere Ofrende)

Placering:
Torvet i Grenaa.

Opstillet  år:
1995.

I anledning af:
Grenaas 550 års købstadsjubilæum.

Materiale:
Bronze på granitsokkel.

Kunstner:
Peter Brandes.

Finansieret af :
Djurslands Bank.

Ofrende 59

Skulpturen er sat i depot i slutningen af januar 2018, da Torvet skulle  ombygges. Den bliver sat op december 2019, og nu hedder den Offer.

Skulpturen Ofrende var Djurslands Banks gave til Grenaa Kommune i anledning af købstadsjubilæet i 1995. Peter Brandes har skabt værket specielt til placering på Grenaas torv, og han har arbejdet på opgaven i ca. to år. Fra bankens og kommunens side har han  haft helt frie hænder i sit motivvalg og til udførelsen af kunstværket. Skulpturen blev afsløret af Dronning Margrethe II, da hun den 3. September 1995 besøgte Grenaa i anledning af købstadsjubilæet. Dagbladet Djursland bragte den 5. September en udførlig omtale af værket på grundlag af Peter Brandes egne kommentarer til det:

I Bibelens fortælling om Abrahams offer vil Herren sætte Abraham på en prøve. Han skal ofre sit dyrebareste eje, sin lille søn Isak.

Abraham lystrer blindt. Men i allersidste øjeblik, da han har bundet den uskyldige dreng til bålet og grebet slagtekniven, får han besked på at spare sønnens liv. Han har vist, at han frygter Gud, og han kan nøjes med at ofre en vædder i stedet.

Denne dramatiske fortælling er god at have i tankerne, når man betragter Grenaas nye, store skulptur på Torvet. Fortællingen har nemlig inspireret kunstneren Peter Brandes både til værket og titlen “Ofrene”.

– Når jeg har valgt et religiøst tema for min skulptur til Grenaa, skyldes det blandt andet placeringen tæt på den smukke og markante Grenaa Kirke, fortæller Peter Brandes.

– Men samtidig er det et tema, som jeg har været optaget af i de sidste to-tre år, og som også præger mine billeder fra denne periode.

Det er især det uskyldige offer for andres villighed til at lystre blindt og uden spørgsmål, ofre det dyrebareste eje, som har gjort indtryk på kunstneren.

– For samtidig passer temaet efter min mening uhyggeligt godt til tiden, hvor så mange helt uskyldige bliver ofre – for eksempel i krigen i Bosnien, siger Peter Brandes.

– Uskylden er så sårbar, og jeg forsøger at være åben over for de ting, som sker i verden. Men samtidig ønsker jeg ikke at lave politisk salonkunst i stil med det, som blev lavet for at tjene Stalin og Erich Honecker.

Den store skulptur i patineret bronze forestiller en skikkelse, som skal ofres. En knælende person med hovedet bøjet over mod kirken.

– Jeg håber, at skulpturen vil få folk til at stoppe op, at den vil vække til eftertanke midt i gågadens handel, spræl og materialisme, siger kunstneren.

– Kunsten har nemlig det tilfælles med kirken, at den ikke er materialistisk. Og den skal heller ikke levere underholdning, men oplevelse.

Opstillingen af skulpturen skabte en del debat, og Djurslands Bank inviterede til offentlig “skulpturmøde” søndag den 8. oktober 1995, hvor Peter Brandes for omkring 125 mødedeltagere gjorde rede for tankerne bag kunstværket. Han kommenterede blandt andet dets titlen “Ofrende”, som fejlagtigt var blevet gengivet “Ofrene”, og han forklarede, hvorfor en stor fod af gråhvid marmor ved opstillingen ikke kom med ved skulpturen. Den blev overdraget til Djurslands Bank. Mødedeltagerne fik en til lejligheden lavet plakat af Peter Brandes, der på stedet signerede de udleverede eksemplarer.

Peter Brandes, maler, grafiker, billedhugger og fotograf, er født i 1944 i Assens. Han er autodidakt. Han har modtaget flere stipendier og udmærkelser. Peter Brandes arbejder i mange forskellige materialer, og hans værker kan ses både i ind- og udland. I Weilbach: Dansk Kunstnerleksilon (1995) kan man læse yderligere om Peter Brandes.